قلعه روملی حصار استانبول ترکیه | جاذبه های گردشگری استانبول ترکیه

روملی حصار

می توان گفت قلعه روملی حصار یکی از جاذبه های تاریخی شهر استانبول و یکی از قلعه های معروف کشور ترکیه می باشد که قبل از ساخت پل سلطان محمد فاتح یکی از برجسته ترین بناها در قسمت اروپایی تنگه بسفر به شمار می رود.

این قلعه در قرن ۱۵ میلادی و به دستور سلطان محمد دوم و قبل از فتح قسطنطنیه  و در بخش اروپایی تنگه بسفر در مقابل قلعه آنادولو(Anadolu Hisarı) که به دستور سلطان بایزید اول بنا شده،  قرار گرفته است.

قلعه روملی حصار استانبول ترکیه

قلعه روملی حصار استانبول ترکیه

هدف از احداث قلعه روملی حصار مقابله با کمک رسانی نظامی و اقتصادی به  امپراتوری بیزانس از طریق دریای سیاه و کنترل ترافیک تنگه بسفر بوده است.

قدمت قلعه

قلعه روملی حصار که قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد، تنها در مدت زمان۴ ماه بنا شد، معماری این بنا توسط معمار مصلح الدین به شکل مستطیل انجام گرفته است.

ارتفاع قلعه روملی حصار  به ۸۲ متر می رسد و این قلعه دارای۱۷ برج می باشد که تنها سه برج آن بلند می باشند.و تا به امروز همه این برج ها در شرایط خوبی قرار دارند.

افسانه ای که درباره ی ساخت این قلعه وجود دارد این است که سلطان محمد دوم یه سه وزیرش دستور می دهد که هر کدام از آن ها مسئولیت ساخت یکی از سه برج بزرگ را برعهده بگیرند و طبق برنامه ی ساخت، باید چهارماهه آن ها  را تحویل دهند در غیر این صورت جان آنها گرفته خواهد شد. به همین دلیل قلعه روملی حصار در عرض چهار ماه تحویل داده شد.

قلعه روملی حصار استانبول ترکیه

قلعه روملی حصار استانبول ترکیه

یکی از شگفتی های قلعه روملی حصار این است که هنگامی که از بالا به آن نگاه می شود نام “محمد” دیده می شود.

اهمیت نظامی این قلعه تنها یک سال به طول انجامید و پس از فروپاشی قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ تا قرن هفدهم میلادی به عنوان مرکز ایست بازرسی گمرکی و پس از آن  تا قرن نوزدهم میلادی به عنوان زندان از این قلعه استفاده می شد.

در قرن نوزدهم نیز در داخلاین قلعه خانه ها ، مسجد و بازار شکل گرفت که این محله نیز در سال ۱۹۵۰ خراب شد.

از سال ۱۹۶۰ تا به الان قلعه ی روملی حصار به عنوان موزه فضای باز به روی عموم مردم باز می باشد. و سالانه پذیرای  توریست ها و مسافران زیادی می باشد.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.