برج گالاتا | معرفی جاذبه های گردشگری کشور ترکیه

برج گالاتا

برج گالاتا، که در زبان ترکی به آن گالاتا کاله سی (galata Kulesi) می گویند ، یکی از بلندترین و قدیمی ترین برج ها در شهر استانبول است که  به یکی از پرطرفدارترین نمادهای شهر استانبول تبدیل شده است.

ارتفاع این برج به ۶۳ متر می رسد؛ که تماما از سنگ ساخته شده است و دارای نه طبقه است. برج گالاتا چشم انداز وسیع و ۳۶۰ درجه ای از شهر را برای بیننده و تماشاگر فراهم می کند.

منشاء پیدایش برج گالاتا به قرن پنجم میلادی می رسد، زمانی که بیزانس ها برج های چوبی با نام برج بزرگ (Magalos Pyrgos) را به منظور کنترل شهر قسطنطنیه و شاخ طلایی ساختند؛ که با توجه به آتش سوزی ها، زمین لرزه ها و غارت قسطنطنیه در جنگ های صلیبی چهارم  توسط صلیبیان در سال ۱۲۰۴، برج های چوبی به طور کامل نابود شدند.

برج گالاتا استانبول ترکیه

برج گالاتا استانبول ترکیه

تاریخچه برج گالاتا استانبول ترکیه

پس از آن برج گالاتا در قرن ۱۴ و توسط جنوئزها و در دوران امپراتوری بیزانس جاستینین بنا شد. این برج در ابتدا (Christea Turris) و یا برج مسیح نام داشت.

در ابتدا کاربرد آن نظارت بر بندرگاه شاخ طلایی و حمل و نقل بود ولی پس از فروپاشی قسطنطنیه توسط سلطان محمد دوم از برج گالاتا برای تشخیص آتش سوزی در شهر  استفاده می شد.

در زمان سلطنت عظیم و باشکوه سلطان سلیمان از برج گالاتا به عنوان زندان برای زندانیانی که محکومیتشان کار در کارخانه کشتی سازی بوده، استفاده می شد.

در سال ۱۵۰۹ به علت زلزله، برج به شدت آسیب می بیند که بعدا توسط معمار معروف عثمانی حیرالدین (Hayreddin) که مجموعه معروف سلطان بایزید دوم را در ادیرن بنا کرده، بازسازی شد.

در اواخرصده ی شانزدهم، رصدخانه ای به وسیله ستاره شناس تقی الدین افندی، به بخش بالای برج اضافه شد. اما برج گالاتا، مجددا در زمان سلطنت سلطان مراد سوم بین سال های ۱۵۴۶ تا ۱۵۹۵، دوباره به یک زندان تبدیل شد.

برج گالاتا استانبول ترکیه

برج گالاتا استانبول ترکیه

تعمیرات و ترمیم برج گالاتا

پس از جمهوری شدن دولت ترکیه برج گالاتا بازسازی و تعمیر شد و در سال ۱۹۶۷بازدید از برج برای عموم مردم آزاد شد. در قسمت فوقانی برج کافه تریا و یک باشگاه شبانه قرار داشت که باشگاه شبانه در سال ۲۰۱۳ پس از  آخرین ترمیم بسته شد. در برج گالاتا دو آسانسور وجود دارد که شما را به قسمت بالایی برج می برد اما هنوز دو طبقه از این برج را باید با پله طی کرد. تا به بالاترین ارتفاع برج رسید و منظره چشم نواز بیرون را مشاهده کرد.

در این برج یک مغازه کوچک سوغاتی فروشی و یک کیوسک بلیط فروشی برای رزرو بلیط برای رفتن به بالاترین قسمت برج وجود دارد.

امروزه برج گالاتا به عنوان یک جاذبه توریستی پذیرای مسافران از سرتاسر دنیا می باشد تا منظره ای چشم نواز از استانبول را به آنها نشان دهد.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.