موزه باستان شناسی آنتالیا | معرفی جاذبه های گردشگری کشور ترکیه

موزه آنتالیا

یکی از بزرگترین موزه های کشور ترکیه با مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰۰ متر مربع، موزه ی باستان شناسی آنتالیا می باشد. این موزه با وجود بزرگی اش اصلا خسته کننده نیست. موزه آنتالیا در سال ۱۹۱۹ کمی بعد از جنگ جهانی اول توسط سلیمان فکری آرتن که بسیاری از اشیاء باستانی را از چپاول و غارت نجات داده بود، تاسیس شد.

این موزه ابتدا در شهر قدیم آنتالیا (kaleici) در مسجد علاالدین و پس از آن در مناره ییولی (yivli minaret) قرار داشت و بعدها به بخش غربی شهر آنتالیا که مکان فعلی آن می باشد، منتقل شد این مکان تا شهر قدیم kaleici تنها ۲٫۵ کیلومتر فاصله است.

ورودی موزه باستان شناسی آنتالیا

ورودی موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی در سال ۱۹۷۲ در مکان جدید افتتاح شد و از مهمترین موزه های ترکیه از لحاظ محتوا می باشد، زیرا اشیاء این موزه از دوره های هلینیستی، رومی، بیزانس و ترکیه می باشند. موزه باستان شناسی از ۱۲ نمایشگاه، باغ و گالری های باز تشکیل شده است.

در این نمایشگاه ها، تاریخ آنتالیا سلسله وار و آموزنده از وجود اولین انسانها تا عصر مدرن را نشان می دهد؛ همچنین بخش جدیدی به نام موزه ی کودکان وجود دارد که هدف از احداث آن علاقمند کردن کودکان به موزه ها می باشد. البته این بخش به عنوان مهدکودکی برای بچه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد تا والدین بتوانند به راحتی از موزه بازدید کنند.

مهمترین بخش های این موزه عبارتند از غار کارین، شهر باستانی پرگه (perge) و شهرهایی از تمدن لیکیان.

موزه باستان شناسی آنتالیا ترکیه

موزه باستان شناسی آنتالیا ترکیه

هر بخش از این موزه به موضوع خاصی پرداخته است. در اینجا اطلاعاتی درباره سالن ها برای شما ارائه می شود.

  • سالن تاریخ طبیعی: این بخش کوچک موزه فسیل ها و استخوان های حیوانات در دوره های مختلف زمین شناسی را نشان میدهد که جالب ترین نمونه هایی که در این قسمت وجود دارند عبارتند از: پوست حلزون های بزرگ، فسیل سفالوپدهای (cephalopods) منقرض شده، پوست فرامینیفراها و …
  • سالن پیش از تاریخ: این سالن اشیاء مربوط به دوره های نوسنگی، پارینه سنگی، میانه سنگی و عصر برنز را در خود دارد. بیشتر چیزهایی که در این سالن قرار دارند سنگی و استخوانی هستند که توصیحاتی درباره این اشیاء توسط پنل های تصویری داده شده است. فرآیند دباغی کردن چرم یا همان برنزه کردن چرم در بخشی از این سالن به نمایش گذاشته شده است.

تمرکز این سالن بر اشیاء و آثار یافته شده در غار کارین می باشد اما آثاری از اوکزنی (okuzini) و سهاهویک (sehahoyuk) نیز در آن قرار دارند. یکی از زیباترین آثاری که در این سالن قرار دارد پیکر و شکل زنی است که از حاصلر هیوک (hacillar hoyuk) استان بوردور آورده شده است.

  • سالن سرامیک و اشیاء کوچک: اتاق های بزرگ این سالن به اشیاء کوچک از دوره قرن ۱۴ قبل از میلاد تا قرن ۱۵ میلادی اختصاص داده شده اند. که براساس زمان نیز دسته بندی شده اند برخی از بخش های ویژه عبارتند از: بخش کلاسیک و قدیمی (قرن های ۵ تا ۷ قبل از میلاد)، دوره های رومی و بیزانس (قرن ۵ تا ۱۵ میلادی)
موزه آنتالیا ترکیه

موزه آنتالیا ترکیه

بیشتر فضا با سرامیک های پیدا شده پر شده که به زیبایی ارائه و توصیف شده اند.

قسمت دیگری از این سالن به بخش های باستان شناسی منطقه آنتالیا مانند ظروف سفالی و شیشه ای و همچنین اشیاء برنزی و جواهرات اختصاص داده شده است.

معرفی سالن موزائیک، سر و پیکر و امپراتور و خدایان

  • سالن موزائیک: مرکز این سالن به موزائیک های پیدا شده در منطقه لیکیا اختصاص داده شده است. دیوار این سالن با مجسمه های مختلفی از جمله hermes از منطقه پرگه (perge) و یک زن از منطقه رودیاپولیس (rhodiapolis) تزئین شده اند. خیره کننده ترین بخش این سالن مجسمه سه گانه حکت (hekate) الهه عالم اموات، که در حفاری (pisidian antioch) استخراج شده است.
  • سالن سر و پیکر: این سالن از موزه به سرهای مرمر معروف و ناشناس مرد و زن دنیای باستانی اختصاص داده شده است. این سرها در بخش های باستان شناسی متعدد از جمله پرگه (perge)، لتون (letoon) که به قرن های ۲ تا ۴ میلادی مرتبط هستند، جمع آوری شده اند.
  • سالن های امپراتورها و خدایان: آثار این دو سالن بیشترین تاثیر را بر روی بازدید کنندگان می گذارد و بیشتر آنها به قرن دوم میلادی اختصاص دارند. در مرکز سالن امپراتورها مجسمه های سه گراس و زن رقاصه قرار دارد و در کنار دیوارهای سالن مجسمه های امپراتوران روم و همسرانشان و دیگر شخصیت های مهم قرار دارند.

سه مجسمه از امپراتور هادریان در این سالن وجود دارد که دو تا از این مجسمه ها زره پوش است و سومین مجسمه پیکر برهنه ی امپراتور هادریان است.

در سالن خدایان همانطور که از اسمش پیداست به مجسمه های خدایان و الهه های قدیم (الهه های یونان و مصر) اختصاص داده شده است. این مجسمه ها مربوط به قرن دوم میلادی می باشند که در پرگه (perge) ساخته شده اند اما اکثر این مجسمه ها نسخه هایی از مجسمه های قدیمی تر یونان است. آرتمیس، الهه شکار نمونه هایی از این خدایان می باشند.

موزه باستان شناسی آنتالیا

موزه باستان شناسی آنتالیا

معرفی سالن تئاتر و تابوت

  • سالن تئاتر پرگ (perge): این بخش به اشیاء و مجسمه های معماری که در سالن تئاتر پرگ استفاده می شده، اختصاص داده شده است. در مرکز این سالن مجسمه ای از ساتیر ماسیراس (satyr marsyas) وجود دارد و دیوارهای سالن با نقش های برجسته ای از اساطیر تزئین شده است.
  • سالن تابوت: ثروت و دارایی که در این سالن به نمایش گذاشته شده هر بیننده ای را متحیر می کند.

در این سالن تابوت های مختلفی از جمله پامفیلیان (pamphylian) که به نقاط مختلف امپراتوری رم صادر می شد، سیدمارا (siderma) که رایج ترین نوع در آسیای صغیر بوده، نابوتی برای سگ و تابوت هایی برای کودکان وجود دارند. بخشی از این سالن به مراسم تشیع جنازه در دوران باستان پرداخته است.

معرفی سالن تصاویر، سکه و آثار هنری دوره اسلامی

  • سالن تصاویر: تصاویر جمع آوری شده در این سالن مربوط به دوره ای از قرن ۱۸ تا ۱۹ میلادی می باشند. این تصاویر به خوبی وجود یونانیان در آنتالیا را به تصویر کشیده است که با تبادل جمعیت در صده ی بیست میلادی به پایان رسید. برخی از این تصاویر عبارتند از: آخرین قضاوت، معراج مریم و….
  • سالن سکه: در این تالار سکه هایی از دوران قدیم و قرون وسطی و دوران مدرن قرارداده شده اند. بازدید کنندگان توجه ویژه ای به سکه های کشف شده توسط باستان شناسان دارند. یک نمونه ی عالی که در سالن سکه وجود دارد گنجینه ای به نام aspendos می باشد که شامل ۲۰۶ ستاره ی نقره یا همان سکه یونانی است که مربوط به دوران قبل از میلاد می باشد.
  • سالن آثار هنری دوره اسلامی (ethnographic and turkish): بخش کوچکی از موزه به این آثار اختصاص داده شده است برخی از آثار موجود در این سالن عبارتند از: فرش، لباس سنتی، سلاح، کاشی های دوره سلجوقی و عثمانی، یک وسیله نقلیه و شمعدان، چادر عشایری …
موزه آنتالیا

موزه آنتالیا

یکی از آثار جالب این سالن بخشی است که زندگی داخل خانه یک خانواده اهل آنتالیا را در قرن ۱۹ بازسازی کرده است.

معرفی سالن کودکان و باغ موزه

  • سالن کودکان: در این سالن برای کودکان مهمترین آثار تاریخی کشور ترکیه را به صورت مینیاتوری به نمایش گذاشته اند.
  • باغ موزه: در باغ مصنوعات سنگی بزرگ مربوط به دوره رومی قرار داده شده اند که به علت بزرگی آنها نمی توان آنها را داخل سالن ها گذاشت.

از موزه باستان شناسی آنتالیا در فصل تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۶:۳۰ عصر و در زمستان از ۸ صبح تا ۵ عصر می توان دیدن کرد.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.