خانه مردم شناسی کیش | آشنایی با جاذبه های توریستی جزیره کیش

آشنایی با خانه مردم شناسی کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره می باشد که در محله قدیمی سفین (مردم بومی ساکن این محله تا الان پوشش بومی خود را حفظ کرده اند) واقع شده است.

این خانه در سال ۱۳۹۳ و طی رضایت صاحب خانه و اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد کیش و برای توسعه صنعت توریسم در جزیره و نشان دادن فزهنگ و آداب و رسوم محلی منطقه، در آن تغییر کاربری داده شد.

خانه مردم شناسی بومی کیش به خوبی خون گرمی و مهمان نوازی مردم این جزیره را نشان می دهد. این خانه به منظور نشان دادن آداب و رسوم مردم بومی جزیره، صنایع دستی مخصوص این منطقه، فرهنگ و تاریخ جزیره کیش تاسیس شده است.

همچنین در خانه مردم شناسی بومی ابزار و وسایل قدیمی مانند وسایل پخت و پز، نگهداری خرما، صید مروارید و … برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شده اند. این خانه دو حلقه چاه آب دارد که برای تامین آب آشامیدنی ساکنین از آن ها استفاده می شد.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی بومیان کیش

خانه مردم شناسی کیش قدمتی ۲۰۰ ساله دارد. صاحب اصلی این بنا تاجر مروارید زنده یاد حاج عبدالله بن شاهین است و در مساحتی بالغ بر ۱۲۰۰ مترمربع ساخته شده است و سبک معماری اش کاملا بومی آن منطقه می باشد.

خانه مردم شناسی کیش دارای ۱۵ اتاق و دو حیاط است. هر کدام از این اتاق ها و دو حیاط کاربرد ویژه ای داشت.

بخش های مختلف خانه مردم شناسی بومیان کیش

حیاط مجلسی: این حیاط برای پذیرایی از مهمانان و مردان نامحرم استفاده می شد. این حیاط دارای دو اتاق زمستانی و تابستانی و تعدادی انبار و یک حلقه چاه است. برای ورود حیاط مجلسی درب جدا قرار داده شده بود.

حیاط خانه (اندرونی): حیاط خانه نیز یک درب جدا داشت و این بخش از خانه مخصوص اهالی خانه بوده و ورود مرد غریبه ممنوع بوده است.

مجلس (اتاق مهمانان مرد): مختص مهمانان مرد غریبه بوده است که در حیاط مجلسی واقع شده و تهویه هوای آن به وسیله بادگیرهای تاقچه ای انجام می شد. رو به روی این اتاق یک سایبان ساخته شده با برگ های درخت نخل وجود دارد که در فصل تابستان از آن استفاده می شد.

انبار چندول: خانه مردم شناسی بومی کیش دو انبار چندول دارد در این انبارها خرما نگه داری می شود و همچنین استخراج شیره خرما نیز در انبارها صورت می گیرد.

خانه مردم شناسی کیش

خانه مردم شناسی کیش

مضیف (اتاق تابستانی): این اتاق تنها در تابستان استفاده می شد. در ارتفاع یک ونیم متری و پشت به آفتاب ساخته شده است در داخل اتاق پر از بادگیرهای تاقچه ای است.

مطبخ (آشپزخانه): قسمتی از حیاط را مسقف کرده و برای پخت و پز از آن استفاده می شد.

بیت العود (اتاق خواب): قدیمی ترین اتاق خانه می باشد که اتاق خواب صاحب اصلی خانه بوده است. این اتاق با آینه و وسایل تزئینی که بر روی طاقچه ها قرار گرفته اند تزئین شده است و همچنین مانند دیگر اتاق های خانه دارای حمامی جدا می باشد.

فرشه یا اتاق حجله: که در این اتاق  آداب و رسوم سنتی ازدواج مردم بومی را نشان می دهد

بخار (انبار مواد غذایی): در آن برنج آرد و خمره های ماهی شور و … ذخیره می شوند.

بیت القهوه که در ان از مهمانان زن پذیرایی می شود.

بیت الافروخ: مکتب خانه می باشد که در آن به فراگیری قرآن پرداخته می شد.

خانه مردم شناسی کیش برای مردم بومی جزیره اهمیت ویژه ای دارد چون در زمان های قدیم به علت عدم وجود مکتب خانه مردم محله سفین در این خانه قرآن یاد می گرفتند.

امروزه خانه مردم شناسی خدماتی ویژه ای نظیر تهیه شیرینی محلی، غذای محلی و نان محلی را ارائه می دهد.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.