توقف عملیات بازسازی کلیسای نوتردام پس از قرنطینه شهر پاریس

مرمت کلیسای نوتردام پاریس با مشکل مواجه شد.

اپیدمی ویروس کرونا و قرنطینه شدن شهر پاریس عملیات ترمیم و بازسازی کلیسای نوتردام را یک سال پس از آتش سوزی وحشتناک پانزدهم آوریل۲۰۱۹ در این مکان، متوقف کرده و احتمال تاخیر در بازگشایی مجدد این کلیسای تاریخی را بالا برده است.

اواخر فروردین ماه سال گذشته میلیون ها نفر از کل دنیا شاهد تلاش بی وقفه و مستمر آتش نشان ها برای نجات این جاذبه ی گردشگری و بنای تاریخی شهر پاریس بوده اند.

توقف عملیات بازسازی کلیسای نوتردام پس از قرنطینه شهر پاریس

توقف عملیات بازسازی کلیسای نوتردام پس از قرنطینه شهر پاریس

در آن زمان رئیس جمهور کشور فرانسه «امانوئل مکرون» وعده داد که کلیسای نوتردام که یکی از آثار ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو است را در مدت پنج سال کاملا مرمت نماید تا برای المپیک۲۰۲۴ پاریس آماده باشد.

ولی شیوع ویروس کووید۱۹و قرنطینه فرانسه همانند اکثر کشورهای دنیا برای مقابله با این ویروس، سبب توقف کامل عملیات مرمت و بازسازی کلیسای نوتردام شده، که همین امر رسیدن به هدف بازسازی کامل بنا تاقبل از المپیک۲۰۲۴ را سخت تر کرده است.

تاخیر  و توقف چند باره در مرمت کلیسا نوتردام

ریزش بالغ بر ۳۰۰ تن سرب از بام کلیسا به داخل شعله های برافروخته آتش در آن زمان، سبب شد که عملیات آلایش زدایی کلیسا نوتردام ماه ها طول بکشد.

همچنین ساختار شکننده نوتردام به رغم استفاده از  تیرچه های چوبی بزرگ، در معرض خطر می باشد.

مسئولان مربوطه مجبور شدند چندین بار عملیات و کار مرمت  کلیسا را در فصل زمستان و به دلیل وزش بادهایی با سرعت۴۰کیلومتر در ساعت متوقف نمایند.

حدود ۷۰ کارگری که به طور معمول در کلیسای نوتردام مشغول هستند، حتی نتوانسته اند شبکه درهم از لوله های داربست را از میان بردارند.

گفته می شود تا زمانی که این کار انجام نگردد ، نمی توان بام موقت و با دوام تری را برای حفاظت از آثار ارزشمند و هنری نوتردام در برابر باران بنا کرد.

با توجه به اینکه تا به امروز علت آتش سوزی در کلیسا مشخص نشده، مقامات قضایی، اختلال در سیم کشی برق یا ته سیگار خاموش نشده را دلیل وقوع آن می دانند.

اطمینان ژنرال گورگلین از بازگشایی کلیسا در سال۲۰۲۴

«ژان لویی گورگلین» ژنرال مسئول عملیات مرمت نوتردام امیدوار است که کار بازسازی کلیسا به زودی از سر گرفته شود.

آتش سوزی مهیب کلیسای نوتردام در آوریل 2019 میلادی

آتش سوزی مهیب کلیسای نوتردام در آوریل ۲۰۱۹ میلادی

او در گفتگو با خبرگزاری فرانسه بیان کرد: برای این تکنسین ها، فاصله گذاری اجتماعی بخشی از کار است.

بخش اعظمی از آوار و خرابی ها به جای مانده در راهروی مرکزی نوتردام تخلیه شده، به طوری که برگزاری مراسم «جمعه نیک» در هفته ای که گذشت با حضور اندکی از افراد مهیا شد.

اما آوار روی پشت بام کلیسا باید برداشته شود، عملیاتی حساس تر که ممکن است تا فصل تابستان ادامه پیدا کند.

قسمت زیادی از پاکسازی و مرمت بنا همچنان باقی مانده است و چنانچه معمار ارشد پروژه نوتردام «فیلیپ ویلنوو» گفته است با پیشرفت کار احتمال برخورد با چالش ها و مشکلات جدید وجود دارد.

اما با وجود این همه مشکل،گورگلین اطمینان داد که هدف پنج ساله مرمت و افتتاح مجدد کلیسا به رغم وقفه ای که به دلیل اپیدمی کرونا ایجاد شده محقق خواهد شد. وی قول داد که عبادت کنندگان، سرود مذهبی te deum را در ماه آوریل ۲۰۲۴ میلادی در کلیسای نوتردام بشنوند.

بازسازی با استفاده از تکنیک های سنتی یا تجهیزات مدرن؟

حال تصمیم جدی پیش روی مقامات مربوطه قرار دارد، اینکه نوتردام را دقیقا همانطور که بود با استفاده از مواد و تکنیک های سنتی مرمت کنند یا تجهیزات به روز و مدرن را به کار گیرند.

رئیس جمهور فرانسه گفته که موافق رزه کاری های امروزی روی مناره کلیسای نوتردام است که خود نوعی پرداخت نسبتا مدرن می باشد که اواسط قرن نوزدهم میلادی توسط معمار فرانسوی « اوژن ویوله لو دوک» نصب شد.

تصمیم و انتخاب هر چه که باشد، مشکلی در زمینه تامین بودجه مالی پروژه وجود ندارد، به طوری ک بیش از ۹۰۰ میلیون یورو برای مرمت کلیسا از سوی ۳۴۰ هزار فرد حقیقی و حقوقی از کل جهان  اعطا شده یا وعده و قول آن داده شده است.

مراسم گرامیداشت سالروز آتش سوزی کلیسا نیز به دلیل قرنطینه بودن پاریس برگزار نشد.

اگر چه بسیاری از کارشناسان و مردم عادی مشتاق هستند که در سریع ترین زمان امکان ورود به این بنای تاریخی را پیدا کنند، مسئولین و مقام های سلامت و ایمنی کشور فرانسه رضایت کامل را از پاکسازی محوطه از آلاینده های سمی،ندارند.

با وجود اینکه روش های مختلفی برای پاکسازی و زدودن مواد سمی به کار گرفته شده، اما هیچ یک از آن ها به اندازه کافی موثر نبوده است، زیرا ذرات مواد سمی در سطوح مختلف کلیسا رسوخ کرده و دسترسی به آن سطوح دشواراست.

حال کارشناسان در حال آزمایش روش جدیدی هستند،  که ریختن ماده ای شفاف در بخش هایی است تا ذرات و مواد موجود در قسمت هایی که دسترسی به آن ها مشکل است، از بین بروند.

گفته می شود که آتش سوزی در بخش بالایی بنا شروع شده  و پس از آن به دیگر نقاط کلیسا سرایت کرده است.تصاویر اینترنتی نشان می دهد که برج مخروطی و بخشی از سقف کلیسای نوتردام فرو ریخته است.

پیشگوئی سرنوشت کلیسا نوتردام توسط ویکتورهوگو!

ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسوی در اثر معروف خود «گوژپشت نوتردام» که فیلمی نیز از روی آن ساخته شد، کلیسای نوتردام را محور داستان سرایی اش قرار داد.

برج های دوقلو نوتردام در زمان ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت بوده است.

کلیسای نوتردام که تقریبا از دو جنگ جهانی جان سالم به در برده، آخرین بار و قبل از آتش سوزی سال۲۰۱۹ میلادی در جریان انقلاب فرانسه دچار آسیب جدی شد.

فیلسوف فرانسوی «رافائل آنتوون» گفته که ویکتور هوگو همه چیز را درباره سرنوشت نوتردام تصور کرده بود.

منبع :ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.