بازار بزرگ استانبول | آشنایی با جاذبه های توریستی استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یا همان کاپالی کارچی (بازار سر پوشیده) یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است.که در قرن ۱۵ و پس از فتح قسطنطنیه به دست امپراتوری عثمانی و به دستور سلطان محمد دوم در نزدیکی مسجد بایزید و در منطقه فاتیح بنا شد.

معماری این بازار ابتدا از چوب و آجر بوده  است و در ابتدا یک ساختمان سرپوشیده برای فروش محصولات نساجی و جواهرات بوده است چند سال بعد از ساختن اولین ساختمان سرپوشیده  سلطان محمد دستور ساخت یک بازار سرپوشیده دیگر در نزدیکی این بازار  را داد که به مرور زمان و با رونق گرفتن بازار قسمت های میانی این دو ساختمان نیز از مغازه ها پر شد و مسقف گردید این بازار ۶۱خیابان این شهر را در برگرفته و ۱۸ دروازه ورودی دارد و بیش از ۴۰۰۰ مغازه با متنوع ترین محصولات  از جمله منسوجات ، عتیقه فروشی ها ، کیف و کفش ، ادویه ها و…. را شامل می شود.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ معروف و مشهور به فروش  کالا و اجناس سنتی است، اما در کنار این کالاها می توان کالا ها واجناس مدرن را نیز در این بازار پیدا کرد.

بازار بزرگ استانبول در ساعات مشخصی از روز فعالیت دارد چرا که روشنایی این بازار بزرگ و طولانی تنها از طریق پنجره های کوچکی که در سقف گنبدی این بنا کار شده اند، می باشد. گنبد های این بنا آجری بوده و ساختمان این  بازار هشت ستون سنگی در دو طرف خود دارد. در دیوارهای داخلی و خارجی این بنا ۴۴مخزن به عنوان گاوصندوق وجود دارد که از قسمت بیرون نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد .

فروشگاه ظروف در بازار بزرگ استانبول ترکیه

فروشگاه ظروف در بازار بزرگ استانبول ترکیه

ویژگی های جالب بازار بزرگ استانبول

کاپالی کارچی در روزهای یکشنبه و در تعطیلات رسمی استانبول تعطیل می باشد و شلوغ ترین روزهای این بازار روزهای جمعه و شنبه است

هر ساله این جاذبه گردشگری شهر استانبول مسافران و توریست های زیادی را به خود جذب  می کند، در سال ۲۰۱۴ بازار بزرگ و رنگارنگ  استانبول با ۹۱ میلیون بازدید کننده  به پربازدیدترین جاذبه دنیا بدل شد.

فروشگاه بزرگ استانبول ترکیه

فروشگاه بزرگ استانبول ترکیه

بازار بزرگ استانبول (کاپالی کارچی) به علت وجود ویژگی های تاریخی و معماری  بسیار زیبا در سال ۱۹۸۵ به ثبت سازمان میراث جهانی رسید.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.