مسجد فاتیح استانبول ترکیه | جاذبه های گردشگری استانبول ترکیه

مسجد فاتیح

مسجد فاتیح اولین مسجد بزرگ امپریالیستی ساخته شده در استانبول پس از پیروزی عثمانی ها  می باشد. محمد فاتیح و پیروز تصمیم می گیرد که این مسجد را در محل تپه کلیسای رسولان که بعد از هاقیا صوفیا مهمترین کلیسا در استانبول بوده؛ محل دفن کنستانتین و دیگر امپراتوری های بیزانس در وسط شبه جزیره تاریخی استانبول و در محله فاتیح بنا کند.

مسجد فاتیح استانبول ترکیه

مسجد فاتیح استانبول ترکیه

این مسجد دارای یک حیاط بزرگ با شانزده ستون زیبا تزئین شده با ورق انتیکو، گرانیت و سنگ مرمر است که اعتقاد بر این است؛ که این ستون ها از کلیسای رسولان مقدس باقی مانده اند. خود مسجد دارای گنبدی به قطر ۲۶متر می باشد که به چهار نیم گنبد تکیه داده شده است و دارای دو مناره است و بر چهار ستون استوار است.

ساخت این مسجد در سال ۱۴۶۳، ده سال پس از تسخیر قسطنطنیه توسط عثمانی ها به اجرا در آمد و بنای این مسجد هفت سال طول کشید. علت نامگذاری این مسجد و محله به علت نام سلطان محمد دوم فاتیح بوده که دستور ساخت این مسجد را داده بود.

مسجد فتیح شهر استانبول ترکیه

مسجد فتیح شهر استانبول ترکیه

بخش های مسجد

مجتمع مسجد فاتیح شامل چندین سازه دیگر شامل مدرسه علمیه، خوابگاه دانشجویی، کتابخانه، بیمارستان، بازار، حمام و مقبره می باشد متاسفانه فقط مدرسه ها، کتابخانه ها، مقبره ها و… امروز باقی مانده اند. زیرا بقیه آثار براثر زمین لرزه ها کاملا از بین رفته اند.

مسجد فعلی که در طرح کاملا متفاوت از مسجد قرن پانزدهم طراحی شده بود، در سال ۱۷۷۱ توسط معمار مهمت طاهیر در زمان حکومت مصطفی سوم تکمیل شد. تنها عناصر باقیمانده از نخستین (قرن پانزدهم) مجتمع مسجدی فاتیح، پورتال خارجی مسجد، مقبره محمد دوم و همسرش و برخی از قسمت های حیاط مسجد است.

 

تصویری از نمای زیر گنبد مسجد فاتیح استانبول ترکیه

تصویری از نمای زیر گنبد مسجد فاتیح استانبول ترکیه

یکی از جاذبه های این محله  بازار بزرگ روز چهارشنبه است که در اطراف مسجد فاتیح است و معروف به فاتیح پازاری(fatih pazari) میباشد.

منبع: سایت توریست های ایرانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.