تفریحات و جاذبه های توریستی کیش

۶ جاذبه دیدنی جزیره کیش

یکی از مقصدهای سفر برای هر گردشگری در ایران، جزیره کیش است. جزیره ای زیبا که هم آثار باستانی متفاوتی دارد و هم در چند سال گذشته در زمینه شهرسازی به خوبی پیشرفت کرده است. به گونه ای که مراکز خرید و تفریح متنوعی در آن تاسیس شده و جشنواره های جالب و دیدنی در طول سال در آن برگزار می گردند. در واقع تمامی این ویژگی‌ها کیش را به گزینه مناسبی برای تفریح و سفر تبدیل کرده است. با ما باشید؛ در ادامه می‌خواهیم به معرفی چند جاذبه گردشگری کیش این جزیره زیبای خلیج تا همیشه فارس بپردازیم.

کشتی یونانی

سال ۱۳۴۵ هجری شمسی وقتی کشتی کوالا اف در حال برگشت از ایران و سفر به یونان بود به دلایل نامعلومی در ساحل جزیره به گل نشست و با وجود تلاش‌های بسیار تصمیم بر آن شد که کشتی را به حال خود رها کنند چرا که بیرون کشیدن آن صرفه اقتصادی نداشت. این کشتی در ساحل جنوب غرب جزیره و در نزدیکی روستای باغو قرار دارد و گردشگران می‌توانند با تاکسی به این مکان سفر کنند، هزینه بازدید از کشتی رایگان بوده و تماشای آن در هنگام غروب آفتاب زیبایی خاص خود را دارد.

کاریز جزیره کیش

از زمان‌های گذشته آب برای ایرانیان جایگاهی ویژه داشته است. چرا که به دلیل آب و هوای گرم و خشکی که بر بیشتر مناطق ایران حاکم بود آب ماده کمیابی به شمار می رفت و همین امر بر ارزش و جایگاه آن می‌افزود. با گذشت زمان راه‌هایی برای نگهداری هرچه بیشتر این ماده ارزشمند کشف شد که یکی از این راه ها حفر قنات بود که برای برداشتن آب باید به زیر زمین می‌رفتند.فایده کاریز این بود که روند تبخیر آب به دلیل گرمای هوا را کند می‌کرد.

کاریز کیش

کاریز کیش

قنات کیش ویژگی های خاصی دارد که آن را از سایر قنات ها جدا می‌کند. در وهله اول می‌توان به قدمت بالای آن اشاره کرد که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و در جایگاه بعدی جنس خاک آن است؛ خاکی به نام مارن که از انواع گل رس محسوب می شود و در حالت عادی نرم است ولی هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد سخت و محکم می شود که این امر حفاری و کندن کاریز را دشوار کرده و ارزش آن را بیشتر می کند. اهمیت بعدی این قنات به سقف زیبای آن است، سقفی مرجانی که زمانی بستر دریا بوده و اکنون فسیل‌های آبزیان مختلف درون آن قابل مشاهده است و آزمایشات انجام شده بر آنها قدمت سقف را چیزی بین ۵۳ میلیون تا ۵۷۰ میلیون سال تخمین می زند.

این کاریز منحصر به فرد در بلوار میرمهنای کیش قرار دارد و در هر ساعتی از شبانه روز امکان بازدید از آن وجود دارد همچنین برای بازدید باید بلیط تهیه کنید.

دره پرتغالی‌ها

بین سال های ۹۱۲ تا ۱۰۳۱ کیش و بخشی از هرمز در اشغال پرتغالی ها بود که در نهایت شاه عباس صفوی توانست اشغالگران را از این منطقه بیرون کند. در این سال ها پرتغالی ها کیش را به عنوان محل زندگی انتخاب کرده و ساختمان هایی بنا کردند که بیشترشان به مرور زمان از بین رفتند. در این منطقه درختی به نام درخت سبز کیش وجود دارد که عمر ۶۰۰ ساله و تنه تنومند آن و همچنین اعتقاد محلیها به خوش یمن بودن درخت آن را به یکی از جاذبه های کیش تبدیل کرده است. این درخت از درختان لور بوده که در عصر تیموری وارد ایران شده و در آب و هوای شرجی رشد می کند و در شمال جزیره در پارک زیبایی به نام همین درخت قرار دارد و بازدید از آن رایگان است.

درخت سبز معروف جزیره کیش

درخت سبز معروف جزیره کیش

آکواریوم کیش

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه ‌های کیش، آکواریوم آن است که آبزیان مختلفی را در خود جای داده و به دو بخش تقسیم شده است؛ یک بخش با گنجایش ۵۰ هزار لیتر که حیوانات عظیم‌الجثه مانند کوسه ها و ماهی‌های بزرگ را درون خود دارد. بخش دیگر با گنجایش ۲۰ هزار لیتر که برای آبزیان آب شیرین است و چیزی حدود ۷۰ نوع ماهی کمیاب دارد. علاوه بر این دو بخش اصلی، بخشی به نام دیرینه ‌شناسی است که برای حیوانات تاکسیدرمی شده اختصاص یافته و حیواناتی مانند کروکودیل، مار و عقرب و همچنین لاک‌پشت ۲ متری در آن نگه‌داری می شوند. تاکسیدرمی شده حیواناتی هستند که برای حفظ جسد حیوان به مدت طولانی حیوان را خشک کرده و امحا و احشاء درونی حیوان را خالی می کنند.

برای بازدید از آکواریوم باید به جنوب شرقی جزیره رفته و می توانید همه روزه به غیر جمعه‌ها از ساعت هشت صبح تا هشت شب با تهیه بلیط از آن دیدن کنید. همچنین پارک دلفین کیش در مجاورت آکواریوم قرار دارد.

قلعه جنی جزیره کیش

در نزدیکی کشتی یونانی و غرب جزیره، قلعه‌ای قرار دارد که تا دهه چهل به عنوان پاسگاه هنگ مرزی استفاده می‌شد ولی وجود داستان هایی مبنی بر مشاهده جن و مرگ مشکوک چهار سرباز باعث شد تا به سرعت آن را تخلیه کنند. این قلعه تا به امروز متروکه مانده و مردم محلی رقبتی برای دیدن ندارند. قدمت قلعه مشخص نیست اما برخی آن را به دوران حضور پرتغالی ها مربوط می دانند. بازدید از قلعه در هر ساعتی از شبانه روز امکان پذیر است. البته به شما پیشنهاد می دهیم هنگام غروب آفتاب و شبانه نروید چرا که خطرناک تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.